Hra pro 3. třídy
Hra s domečky - THERE IS, THERE ARE a užívání členů
Vyrobte si na zemi obrysy dvou domečků s místnostmi. Použít můžete mašličky, provázky nebo třeba nastříhané látky. Představte si, že v jednom domečku bydlí slova v jednotném čísle (věci, zvířata a lidi, o kterých mluvíme, když je od každého jen jeden) a v druhém slova v množném čísle (věci, zvířata a lidi, kterých je víc). Když o nich budeme vyprávět, kde v domečku jsou, budeme používat začátek věty THERE IS a THERE ARE. Každý domeček bude mít svůj začátek věty, víte který?
Najděte doma hračky a jiné věci, které umíte anglicky pojmenovat a které se vejdou do místností domečku. Napište ke každé věci na papírek její anglický název. Členy, přivlastňovací zájmena (tedy slova jako "my" - můj, "your" - tvůj atd.) a číslovky napište na papírky zvlášť, abyste u každého slova pak přemýšleli, zda člen použít. Nebojte se dělat i skupinky víc podobných věcí, které budou mít popisku v množném čísle (dolls, bears, cars...). Do domečků dejte pod střechu začátek věty THERE IS a THERE ARE, podle kterých poznáte, kam dávat věci v jednotném čísle a kam dávat skupinky v množném. Do každé místnosti v domku dejte cedulku IN THE KITCHEN, IN THE LIVING ROOM atd. Pak do místností pokládejte hračky/věci a dávejte k nim jejich názvy a členy, číslovky či přivlastňovací zájmena. Vzniknou vám z toho obrázkové věty. Například:
- Pod střechou máte cedulku THERE IS, vezmete panenku (DOLL, před kterou dáte buďto člen A nebo přivlastňovací zájmeno) a dáte ji do kuchyně (kde leží cedulka IN THE KITCHEN). Tím vám vznikla věta THERE IS A DOLL IN THE KITCHEN.
- Pod střechou máte cedulku THERE ARE, vezmete čtyři míčky (BALLS, před které se nedává člen neurčitý, protože jsou v množném čísle, ale chcete-li, můžete před ně dát přivlastňovací zájmeno nebo číslovku FOUR) a dáte je do koupelny (kde leží cedulka IN THE BATHROOM). Tím vám vznikla věta THERE ARE BALLS IN THE BATHROOM nebo THERE ARE YOUR BALLS IN THE BATHROOM nebo THERE ARE FOUR BALLS IN THE BATHROOM.
Výklad o členech - pro třeťáka a jeho rodiče.
- člen neurčitý "a" nebo "an" se používá před podstatným jménem (označením věci, zvířete či osoby) v jednotném čísle (když je věc, zvíře či člověk jeden) a když o té věci/osobě zatím skoro nic nevíme (proto se člen jmenuje neurčitý - máme o té věci/osobě neurčitou představu), často tehdy, když o ní mluvíme poprvé
- když mluvíme poprvé nebo víme jen málo o věcech/lidech v množném čísle, tak před ně člen nedáváme, jinak vysvětleno člen neurčitý v množném čísle má takovou podobu, že neexistuje
- člen určitý "the" dáváme před podstatná jména v jednotném i množném čísle tehdy, když mluvíme o věci, o které už něco víme (třeba když děláme větu "There is a ball under the table," tak představujeme jako novou věc ten míč a stůl musí být něco, co je pro nás určitější, protože jinak bychom sotva podle něj udali polohu míče, míč není pod nějakým stolem, ale pod určitým, konkrétním stolem).
Není úplně jednoduché rozeznat vždy, kam určitý a kam neurčitý člen, ale cílem výuky na prvním stupni je naučit děti, že mají použít vůbec nějaký, ale nesmí to být člen neurčitý před množné číslo. Pak ještě existují slova, která se s použitím členu vylučují:
- přivlastňovací zájmeno (a ball - nějaký míč, my ball - můj míč... a protože je tam "my", nedáváme člen)
- číslovka (a ball - nějaký míč, one ball - jeden míč)
- před nepočitatelnými podstatnými jmény, která se ve třetí třídě neprobírají, ale děti se s tím setkají např. u slova "hair", kde má slovo gramaticky tvar jednotného čísla bez "s" na konci, ale označuje soubor všech vlasů na hlavě, a tak je bez členu.