R O Č N Í P L Á N ŠKOLNÍ DRUŽINY- ZŠ MOHYLOVÁ

ÚVODEM:

Je třeba si uvědomit, že školní družina je typ zařízení pro volný čas, v jejímž rámci není třeba striktně dodržovat strukturu typickou v dokumentech pro školní výuku. Tudíž je založený na dobrovolnosti a zájmů účastníků. ŠVP by měl být skutečně rámcový a přehledný a není účelné koncipovat ho jako soubor příprav vychovatelek na jednotlivé činnosti. Zbytečnými detaily by se totiž zvláště pro adresáty zřad rodičů snížila jeho přehlednost a vedlo by to případně i k zakonzervování postupů nebo stereotypnosti práce, zatím co program má jen podněcovat vlastní aktivitu vychovatelek.

Vzhledem ke specifice pedagogického vedení aktivit ve školní družině užíváme spíše ta slovesa, která vyjadřují komunikativní a jinak aktivizující praktické činnosti – besedujeme, kreslíme, zpíváme, na procházce sledujeme, ptáme se apod.

Pedagogické cíle jsou odvozovány od příslušných kompetencí, které jsou, považovány za sdružené výchovné cíle. Vzhledem ktomu, že družina nemá vzdělávací standarty, nebudeme do plánu zahrnovat předpokládané výstupy, jako se to očekává ve školní výuce. Každá vychovatelka může postupovat jinak sohledem na složení svého oddělení, momentální stav žáků, materiální podmínky, místo působení školní družiny apod.

 

1)Tematický okruh zde vychází z členění Rámcového programu pro základní vzdělávaní

2)Rozvíjené klíčové kompetence:

Čísla 1–6 označují, které kompetence jsou danou aktivitou především rozvíjeny nebo posilovány – tedy jakých sdružených cílů chceme danou činností dosahovat ( obsah kompetencí jsme vymezili vpředchozím textu – ŠVP).

1. kompetence kučení

2. kompetence křešení problémů

3. kompetence komunikativní

4. kompetence sociální a interpersonální

5. kompetence občanská

6. kompetence ktrávení volného času

SCHÉMA TABULEK:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Tematický okruh:  Formulace činnosti a její stručný popis:  Číslo rozvíjené 
 Podokruhy:   kompetence:

1.M Í ST O, KD E Ž I J E M E

 

NÁŠ DOMOV-NÁŠ DŮM

-vyprávíme si o životě naší rodiny

3,4,5

-kreslíme a malujeme, jak trávíme srodiči náš společný volný čas

4,6

-ptáme se, co kdo dělá vnašich rodinách - kresba, malba, koláž

3,6

-popisujeme domy( byty ), vnichž bydlíme a jejich zařízení

2,3,4

-stavíme si ideální dům, vněmž bychom chtěli bydlet zpapírových krabiček a kartonu

2,4,5

-vyprávíme, co se odehrálo( co by se mohlo stát) vnašem domě-příhody kreslíme

2,3,4

-zařizujeme pokoj- nábytek vystřihujeme zbarevných papírů a celek dokreslujeme

2,3,4,6

 

ŠKOLA - STÁNEK VZDĚLÁNÍ

-procházíme školou, pátráme, co skrývají jednotlivé místnosti

1,2,4,6

-zjišťujeme, kdo všechno vnaší škole pracuje, povídáme si sředitelkou na téma Jak se řídí škola

1,3,4,5

-zamýšlíme se nad tím, co je vnaší škole hezké a co bychom rádi změnili

1,3,6

-zdobíme školní družinu, vymýšlíme a kreslíme logo družiny (oddělení)

1,6

-čteme na pokračování, ptáme se, dáváme si hádanky, domýšlíme konce příběhů

2,3

-tvoříme papírový model školy ( krabicový )

2,6

-povídáme si o cestě do školy a domů, ptáme se na bezpečnost cesty

1,2,4

-zajímáme se o dopravní značky vnašem okolí, určujeme značky

1,2,6

-hledáme smysl-přechodů, semaforů, při vycházce sledujeme dodržování pravidel silničního provozu a uvědomujeme si příčiny dopravních nehod

1,3,5

-soutěžíme ve znalosti dopravních značek, hrajeme dopravní pexeso

1,5,6

-vyrábíme si dopravní značky

2,5

-na dopravním hřišti soutěžíme vjízdě zručnosti na koloběžce

1,2,3,6

-hledáme dopravní spojení pomocí internetu

1,2,3

-výtvarně znázorňujeme různé hromadné dopravní prostředky

1,3,6

-vyrábíme pexesa stématem pozemní, vodní, letecké dopravy

2,3,4,6

-zjišťujeme, co nesmí chybět na našem kole a soutěžíme formou dopravního kvízu

1,2,3,6

 

NAŠE OBEC, NAŠE MĚSTO – SVOJE MĚSTO DOBŘE ZNÁM

-na vycházkách hledáme zajímavosti naší obce ( budovy, stromy, pomníky, vodní toky…)

1,2,5,6

-kreslíme a malujeme místa, kde je nám dobře, kam rádi chodíme

1,3,4,6

-vymýšlíme, jak by mohlo vypadat ideální město - kolektivní skládanka

1,2,4

-hrajeme si na průvodce naší obcí, popisujeme a ukazujeme, kudy se hosté dostanou k městskému úřadu, poště, k nejbližšímu zdravotnickému zařízení, knihovně, lékárny atd.

1,2,3,4,5

-seznamujeme se sprací a posláním MÚ, pošty, knihovny, lékárny, nákupního střediska, spořitelny, informačního střediska apod.

 

Všechna tato místa postupně navštěvujeme a popřípadě i vyzkoušíme jejich služeb

1,3,5

-na vycházkách si povídáme o tom, kde vnašem okolí pracují a co dělají policisté, hasiči, knihovnice, prodavači, lékaři, řidiči, truhláři, zedníci, popeláři atd.

1,2,6

-kreslíme, čím bychom chtěli být

1,3

-jdeme na exkurze do hasičské zbrojnice, řemeslnických dílen, zverimexu, zahradnictví

1,5

-nakupujeme a prodáváme – formou hry

2,3,4

-představujeme si, jak bychom se zachovali, kdybychom se ztratili (scénky)

1,2,3

-hrajeme si na Ztráty a nálezy (našli/ztratili jsme klíče, doklady, peněženku atd.)

1,3,5

-besedujeme o porušování zákona (alkohol, drogy, krádeže)-prevence

1,2,4

-hrajeme si na doručovatele, píšeme pohledy sadresou, na budovách hledáme popisná a orientační čísla

1,2,3,4,5

-navrhujeme a výtvarně zpracujeme poštovní známku

2,4,5

-navštěvujeme místní knihovnu a vyhledáváme knihy a časopisy, kde se píše o našem městě, obci ptáme se knihovnice na provoz a besedujeme o naší nejoblíbenější knize

1,2,3,4,5,6

-z různých materiálů tvoříme postavičky zpohádek, hrajeme loutkové divadlo

1,2,3,4,6

-vyrábíme obal na knihu a obalujeme ji, tvoříme záložku do knihy

1,6

-vymýšlíme krátké příběhy silustracemi (vyrábíme leporelo), uděláme výstavu

1,2,3,5,6

-společně skládáme básničku o našem městě, obci či o našem kraji

1,3,5

-povídáme si sredaktory školního časopisu a napíšeme krátkou zprávu do časopisu

1,3,4,6

-zpracujeme událost ze života družiny jako senzační zprávu, zajímá nás zvláště průběh Noci s Andersenem

2,3,5

-procházíme se večerním městem a nocujeme ve škole (Noc sAndersenem)

1,2,3,4,5,6

 

TRADICE NAŠEHO MĚSTA, OBCE – JAK BYLO DŘÍVE

-navštívíme místní výstavy, které pravidelně pořádá MÚ a muzeum

1,3,5,6

-hledáme informace a besedujeme o historii naší obce, města

1,3

-ilustrujeme přečtené pohádky nebo pověsti vkomiksové podobě

1,6

-plánujeme výlet na historické místo

3,5,6

-kreslíme znak města, obce, povídáme si o jeho historii

1,5,6

-vyprávíme si, co jsou masopustní zvyky, vyrábíme masky

1,2,3,4,6

-vyzdobíme družinu nejlepšími maskami a pořádáme karneval

1,2,3,4,5,6

-besedujeme o lidových tradicích a zvycích týkajících se jara, čteme úryvky zknížek, vnichž se o nich vypráví

1,3,6

-vyrábíme tradiční předměty ze slámy, z odstřižků látek , zpapíru…

1,2,6

-vyhlašujeme soutěž o „čarodějnici roku“, kreslíme a tvoříme masky a kostýmy

2,3,4,5,6

-vyprávíme si o našich místních (městských, obecních) slavnostech a zvycích

3,4,5,6

2. L I D É KO L E M N Á S

 

RODINA – KAMARÁDI

-besedujeme o tom, co očekáváme od rodičů a co oni od nás

3,4

-představujeme povolání našich rodičů, pozveme je do družiny

3,4

-povídáme si o našich prarodičích-připravujeme jim přáníčka

3,4,6

-jak se nazývají příbuzní naší rodiny (kdo je bratranec, sestřenice, švagr, strýc )

3,4,6

-besedujeme o tom, co pro nás znamenají naše maminky, co pro nás dělají, a vyrábíme jim pro radost dárky (Den matek )

1,3,4,6

-besedujeme o tom, co je to plýtvání( jídlem, penězi, energií ), ptáme se, jak můžeme šetřit

4,5

-vyrábíme, kreslíme, vystřihujeme si „ své“ peníze

2,6

-hrajeme si na prodávající a kupující (používáme kouzelná slovíčka - prosím, děkuji)

1,3,6

-sestavujeme družinovou CHARTU(pravidla soužití, žebříčky hodnot…)

2,4,5

-hrajeme si scénky na téma Čím si kamarádi dělají radost

3,6

-hrajeme si na malíře a malujeme portrét kamaráda

1,3,4

-z vystříhaných namalovaných podobizen vytváříme skupinový portrét družiny

3,6

-povídáme si o rozdílu mezi slovy kamarád, přítel a spolužák

1,3,4

-přemýšlíme o vandalismu, opravujeme poškozené hry, uklízíme si školní tašky, lavice a věnujeme se sebeobslužné práci

2,5,6

-uvědomujeme si, včem a jak jsou znevýhodněni někteří lidi (psychicky či tělesně )

3,5

-ve dvojicích zkoušíme role nevidomého a jeho průvodce

1,4,6

-cvičíme hmat (poslepu určujeme předměty vkrabici)

2,3,4,6

SVĚT JE VELIKÝ – CESTA KOLEM SVĚTA

-čteme pohádky zrůzných světadílů a ilustrujeme je

1,3,6

-sbíráme obrázky a články o zemích, ze kterých pocházely pohádky, snažíme se pochopit, včem se národy liší a včem jsou jejich obyvatelé jiní než my, využijeme internet

1,2,3,4,6

-povídáme si o národních jídlech typických pro určité země (exotické ovoce)

1,2,6

-naučíme se hru dětí zjiných kontinentů

1,4,5,6

SVÁTKY A OSLAVY

-zapíšeme si všechny spolužáky, kteří budou mít vtomto školním roce svátek, vyrábíme pro oslavence přáníčka

1,4,5,6

-bavíme se na diskotéce

6

-kreslíme, co se nám na oslavě líbilo

3,4

-čas adventní: vnímáme začínající atmosféru Vánoc, čteme si vknížkách o Vánocích vyprávíme si o smyslu adventní doby

2,3

-vyrábíme Mikuláše, čerty anděly a dárky na mikulášskou besídku

3,4

-vyprávíme si o vánočních zvycích, které se dodnes zachovaly, učíme se koledy

1,3,6

-na vycházkách pozorujeme výzdobu obce, ulic, obchodů

3,4

-vyrábíme vánoční ozdoby zpapíru, ze slámy, šišek, ořechových skořápek a jiných přírodnin

1,2,6

-vyzdobíme si třídu a školní vánoční výstavu

6

-vyrábíme přáníčka a dárečky na vánoční besídku

1,2,3,4,5,6

-učíme se ozdobně zabalit dárky a tvoříme jmenovky kdárkům

4,6

- Velikonoce: čteme si o národních a místních zvycích spojených sjarem

1,3

-malujeme a zdobíme kraslice

1,6

-učíme se koledy, zazpíváme a zarecitujeme si

3,6

-zdobíme třídu a okna symboly Velikonoc, zapojíme se do příprav velikonoční výstavy

5,6

-pátráme ve školních a domácích knihovnách, kdo byl J.A.Komenský (Den učitelů)

1,2,3

-připravujeme pásmo básniček a zapojíme se do školní recitační soutěže

1,4,5

-povídáme si o významu Dne dětí, plánujeme, jak ho oslavíme(výlet, divadlo…)

1,2,3

-soutěžíme a závodíme, tančíme při diskotéce

3,4,5,6

JISTĚ ZAŘADÍME JEŠTĚ MNOHO DALŠÍCH OSLAV A SVÁTKŮ.

JAK SE SPRÁVNĚ CHOVAT

-besedujeme o „kouzelných“ slovech(děkuji, prosím, omlouvám se) a jejich významu

1,2,3

-hrajeme scénky skouzelnými slovíčky (a bez nich)

1,2,3

-hrajeme si a učíme se správně zdravit, podat ruku, požádat o něco, poděkovat za informace zeptat se, zda je volné místo vrestauraci, ve vlaku apod.

3,4

-v knihovně si půjčujeme knížku o společenském chování a ve scénkách si podle ni cvičíme etiketu (vysvětlíme si rozdíl ve slovech etiketa-etika)

1,2,4

-povídáme si, čím můžeme druhého potěšit (dárkem, pochvalou…)

1,2,3,4,5,6

-uvažujeme, které dárky je vhodné/nevhodné darovat při různých příležitostech kamarádům či dospělým(učíme se předávat kytici, bonboniéru…)

2,5

-besedujeme o tom, jaké chování očekávají dívky od kluků – a kluci od dívek, jaké děti od dospělých a dospělí od dětí

1,3

-hrajeme si na vyřizování drobných vzkazů, vstupování do úředních místností, společně hodnotíme naše chování ve školní jídelně

2,3,4

-čteme další stránky ze „slabikáře společenského chování“ o návštěvě divadla, koncertu, výstavy

1

-besedujeme o nástrojích vorchestru, posloucháme hudební ukázky

1,3,6

-soutěžíme vpoznávání hudebních nástrojů podle tvarů, zvuku a malujeme je

1,2,6

-jdeme společně do divadla, chodíme na dostupné výstavy

3,4,6

-povídáme si o našich zážitcích zdivadla, výstavy, koncertu apod.

3,4,5,6

-hrajeme scénky na téma Jak se máme/nemáme chovat při cestě vMHD

1,2,3,4,5

-Mluvíme správně? Cvičíme si jazyk (jazykolamy) a pomocí říkadel a básniček cvičíme rytmus a melodii jazyka

1,3,5

-dramatizujeme jednoduché pohádky a příběhy

1,2,6

-čteme sporozuměním a správnou artikulací zknih a časopisů pro poslech

1,3,6

-řekni to i beze slov: vyprávíme si o využití lidského těla kneverbální komunikaci, pracujeme s gesty, pantomimicky předvádíme povolání, sporty, pocity a vyjadřujeme děje či situace

1,2,3,4,5,6

-v restauraci a u stolu; seznamujeme se spravidly slušného chování ve veřejných prostorách a cvičíme se ve správném stolování

1,3,4,5

-kulturní prostředí si připravujeme i při svačinách, o to více nám chutnají

1,3

-základy mediální výchovy: povídáme si o pořadech vtelevizi, v rozhlase, doporučujeme si vhodné pořady, argumentujeme, proč se nám líbí

3,6

-povídáme si o využití internetu (kdy „ano“ a kdy „ne“)

3,4,5

-porovnáváme realitu (naše zkušenosti) sněkterými filmovými příběhy

2,3,5

-výtvarně ztvárňujeme společně vybraný pořad určený dětem

2,3,6

 

3. L I D É A Č A S

NÁŠ DENNÍ REŽIM

-vypravíme si o zásadách pravidelného denního režimu, učíme se rozlišovat povinnosti a zábavu

1,2,3,6

-kreslíme, co nás nejvíce baví, co nás baví méně, čemu věnujeme nejvíce času, co musíme dělat každodenně a nad kresbami společně debatujeme

1,5,6

-hrajeme si hru Odhad času

2,4,6

-představujeme si, co by se stalo, kdyby přestal fungovat čas

1,2,3,5

-tvoříme roční kalendář důležitých akcí družiny

3,4,6

-ukazujeme si měřidla času, půjčujeme si knihy o měření času

1,3,5

-kreslíme, malujeme různá měřidla času

1,5,6

-besedujeme nad rozdíly časových pásem, na vycházce pozorujeme sluneční hodiny

1,2,3

-vyrábíme si papírové hodiny a určujeme čas

2,3,6

-besedujeme na téma Co znamená přijít včas/pozdě

1,3

-ohlížíme se za prázdninami, shromáždíme pohlednice a obrázky zmíst, která jsme navštívili, povídáme si o nich, tvoříme prázdninový vláček

1,2,6

 

JAK SE MĚNÍ LIDÉ, VĚCI, BUDOVY, OBEC

-prohlížíme si fotografie známých i neznámých lidí a hledáme rozdíly typické pro jednotlivá věková období

1,3,4

-besedujeme o tom, co může člověk vjednotlivých věkových obdobích zažít a naučit se

1,2,3

-vyprávíme si nejzajímavější příhody zraného dětství a malujeme je

1,3,5

-vyrábíme dárečky pro seniory

1,4,6

-pátráme po tom, jak vypadala škola naších rodičů

1,3

-navštívíme muzeum a hledáme exponáty, které dobře dokládají způsob života našich předků a připravujeme kvíz na téma „Co jsme si zapamatovali znávštěvy muzea“

1,3,4,6

-na vycházce sledujeme rozdíly mezi novostavbami v našem okolí a starými domy

1,3,5

-vymýšlíme si a vyrábíme domovní znamení

2,5,6

-kreslíme ulice a dominanty naší obce, tvoříme domy zkrabic

1,5,6

-jdeme na exkurzi do rukodělné dílny

1,3,6

-navštěvujeme starou část naší obce a moderní sídliště, zhotovujeme koláže

5,6

-pátráme, jak se žilo na hradech a na zámcích, společně kreslíme, vystřihujeme, sestavujeme a lepíme. Nejprve hrady a okolí, pak postavy(rytíře, dámy, koně apod.), postavy vystříháme z papíru a znalepeného textilu nebo barevného papíru jim vytvoříme šaty

1,2,3,6

 

4. R O ZM A N I T O ST P Ř Í R O D Y

PŘÍRODA OKOLO NÁS - ROSTLINY, ŽIVOČICHOVÉ

-na vycházkách pozorujeme přírodu, vybereme si kpozorování např. různé stromy a vknížkách, v encyklopedii hledáme údaje o jejich růstu, pěstování, plodech atd.

3,5,6

-kreslíme určitý strom (květiny, krajinu) v jednotlivých ročních obdobích a pomocí obrázků porovnáváme, jak se vjednotlivých ročních obdobích příroda mění

1,2,6

-využíváme listy a plody stromů pro koláže

1,2,3,6

-při vycházkách do lesa či parku upevňujeme pravidla chování vpřírodě, sbíráme plody a pracujeme snimi, vyrábíme lesní strašidlo a vymýšlíme příběh

1,2,3.5,6

-obtiskujeme listy – využíváme různé techniky pro výtvarné činnosti

1,2,6

-při vycházkách pozorujeme život na stromech, besedujeme nad obrázky ptáků, využíváme naučnou literaturu, videozáznamy, DVD, internet, přiřazujeme hlasy kobrázkům ptáků

1,2,3,4,6

-kreslíme, modelujeme a vyrábíme krmítka pro ptáky

1,2,4,6

-v zimě pozorujeme stopy ptáků na sněhu, krmíme ptáčky; víme co jim chutná

1,2,3,5,6

-sledujeme, kdy knám přilétají různé druhy tažných ptáků, zjišťujeme, kdy a kam odlétají, pracujeme sinternetem, naučnou literaturou atd.

1,2,3

-celoročně si zkvětin vytváříme hezké životní prostředí, pečujeme o ně, přesazujeme, zaléváme a pěstujeme, pozorujeme klíčení semínek

1,2,3,5,6

-vyrábíme herbář a pexeso s náměty rostlin a živočichů

1,2,4,5,6

-malujeme na oblázky, které jsme donesli zvycházek

2,6

-soutěžíme ve skládání rozstříhaných obrázků rostlin nebo zvířat a vpoznávání zvířat podle siluet , napodobujeme hlasy zvířat, zkoušíme, jak skáče žába, plazí had apod., určujeme rostliny podle hmatu a vůně atd.

1,2,3,4,5,6

-besedujeme o právech každého živočicha na život, zajímáme se o planetu Zemi a o chráněné živočichy (Červená kniha)

1,3,5,6

-vyprávíme si o domácích zvířatech a na základě vlastních zkušeností si vysvětlujeme, jakou péči vyžadují, kreslíme domácí mazlíčky a práce vystavíme

1,2,4,6

-získáváme informace zknih a internetu o životě zvířat vZOO, navštívíme Zverimex a ZOO

1,3,5

-na vycházkách poznáváme, kteří živočichové žijí volně vnašem okolí

1,3,4

-z barevných papírů skládáme(origami) zvířátka, napíšeme, jak se jmenují, rozdělíme je podle toho kde jsme je viděli, na domácí, vodní, lesní apod. pozorujeme stopy

1,2,3,6

 

ROČNÍ OBDOBÍ

-čteme si o přírodě a jejích proměnách, sledujeme změny vpřírodě, život zvířat

1,2,3

-učíme se básničky a písničky spřírodní tematikou

1,3,5

-na vycházkách pozorujeme změny vpřírodě a malujeme je, vědomosti procvičujeme při didaktických hrách

1,2,3

-soutěžíme vpoznávání ovoce a zeleniny podle hmatu, chuti, vůně

1,3

-vyrábíme draky, pořádáme drakiádu

2,3,6

-jdeme na exkurzi do zahradnictví, besedujeme o tom, jak a kdy sklízet a uchovávat úrodu

1,6

-pomáháme zvířátkům a ptákům přežít zimu, pozorujeme prodej kaprů

1,3,6

-kreslíme a malujeme první jarní květiny a mláďata domácích i lesních zvířat

1,6

-organizujeme kuličkiádu

6

 

CHRÁNÍME SI SVÉ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

-navštívíme Stanici mladých přírodovědců, besedujeme sochránci přírody

1,3

-v literatuře vyhledáváme pranostiky, čteme je a uvažujeme o jejich smyslu

1,2,3

-porovnáváme pranostiky zkalendářů kjednotlivým dnům saktuálním vývojem počasí

1,2,3,5

-podle své fantazie a na základě vlastních poznatků kreslíme koloběh vody vpřírodě, tvoříme koláže a provádíme jednoduché pokusy

1,2,3,6

-pomáháme při úklidu svého bydliště, okolí školy a družiny, třídíme odpad (papírožrout)

1,5,6

-besedujeme sekologem, jak můžeme pomoci živé i neživé přírodě

1,4,5

-při vycházce do přírody si všímáme všeho, čím ji poškozuje činnost člověka

4,6

-vyprávíme si o nebezpečí ohně ve volné přírodě

1,6

-tvoříme výrobky zpřírodních materiálů (lisování, tisk, listová koláž, zvířátka zpřírodnin)

4,6

-kreslíme, malujeme, modelujeme prehistorické zvíře podle své fantazie

1,6

-navštívíme lékárnu, besedujeme o sběru léčivých rostlin, o výrobě léků, čajů zbylinek

1,3,4

5. Č L O VĚ K A J E H O ZD R A VÍ

 

POZNÁVÁME SVÉ TĚLO

-na arch balicího papíru obkreslujeme postavu jednoho znás a do obrysu dokreslujeme nejdůležitější tělesné orgány

1,2,3

-hrajeme hru Hlava, koleno, ruce, pata

1,6

-zjišťujeme, kolik měříme a vážíme, vše zapisujeme a sledujeme, jak se měníme

1,2,3

 

PEČUJEME O SVÉ ZDRAVÍ, CO NÁM PROSPÍVÁ- CO NÁM ŠKODÍ

-vyprávíme si o otužování a zdravém životním stylu

1,3

-besedujeme o osobní hygieně a jejím významu, zjišťujeme, jak správně relaxovat

1,4,5,6

-ujasňujeme si hygienické zásady při kašli, kýchání, použití WC, stolování atd.

1,2,3

-sestavujeme zdravý týdenní jídelníček a doplňujeme ho kreslenými i vystřiženými obrázky

3,4

-vystřihujeme obrázky různých jídel (z časopisů a letáků) a třídíme je na zdravá a méně zdravá, případně tvoříme koláže

1,2,3,6

-besedujeme o přírodních i uměle připravených vitaminech

3,4

-na vycházkách do přírody si ověřujeme své znalosti hub a zjišťujeme, jak nezaměnit jedlé za jedovaté, pracujeme satlasem hub

1,3,5

 

 

 

CHCI BÝT ZDRAVÝ

-zajímáme se o zdravotní prevenci, čteme a vyprávíme si o tom, jak předcházet úrazům, co se nám může stát při koupání, při jízdě na kole atd.

1,3,

-připomeneme si zásady první pomocí a učíme se ošetřovat jednoduché zranění

1,2,3,4,6

-vyhledáváme léčivky vatlase rostlin, kreslíme je a zjišťujeme jejich účinky

1,5,6

-při každodenních tělovýchovných chvilkách procvičujeme své tělo

6

-povídáme si o péči o náš chrup, procvičujeme si techniku čištění zubů a besedujeme se stomatologem nebo jeho zdravotní sestrou

1,2,3

-předvádíme, jak se máme chovat na ulici, v dopravních prostředcích apod., abychom se vyhnuli úrazu a pořádáme výlet dopravním prostředkem, procvičujeme bezpečnou orientaci

1,3,4

-na výletě si uvědomujeme možná nebezpečí a zjišťujeme, jak jim předcházet

1,2,6

-na modelových situacích zkoušíme chování při snaze neznámého člověka navázat snámi kontakt, učíme se přivolat pomoc dospělého nebo policie, učíme se telefonovat na důležité čísla (155,158,112, linku důvěry)

1,2,3,4,5

-besedujeme sodborníky o návykových látkách, s nimiž se můžeme setkat, odhalujeme další nebezpečí, která nás můžou ohrozit (injekční jehly, neznáme nápoje, bonbony apod.)

1,2,3,4,6

 

CHODÍME VEN KAŽDÝ DEN

-denně chodíme do parku, na školní hřiště apod., po organizovaných závodivých a sportovních hrách relaxujeme při spontánních hrách (individuálně i ve skupinách)

5,6

-při vycházkách překonáváme přírodní překážky, pro hry využíváme přírodní prostředí, sportovní hřiště vokolí školy, Centrální park, Prokopské údolí, procvičujeme orientaci vpřírodě, prohlubujeme si znalosti o živé i neživé přírodě

1,4,5,6

-při vycházkách do zimní přírody sledujeme stopy zvířat ve sněhu, soutěžíme, kdo nejrychleji postaví sněhuláka, závodíme vhodu sněhovou koulí na cíl, kreslíme do sněhu, bobujeme, bruslíme

3,5,6

-vymýšlíme a připravujeme hry pro naše sportovní odpoledne, seznamujeme se spravidly míčových her, nacvičujeme vybíjenou i kopanou a jednotlivá oddělení soutěží vmíčové olympiádě

3,6

-kreslíme sportovce, hrajeme si na rozhodčí-víme co je „fair play“

1,2,5,6

 

 DIGITÁLNÍ KOMPETENCE:

 V rámci zájmových činností ve školní družině, nelze vynechat využívání digitální techniky, interaktivní tabuli,

tabletů a další vhodné komunikační či edukativní prostředky při práci s dětmi.

To znamená, že děti se orientují v digitálním prostředí a bezpečně a tvořivě využíjí digitální technologie

při práci, při učení, ve volném čase i při zapojování se do spoločnosti a občanského života.

 

 

 PŘÍKLAD PŘÍLEŽITOSTNÝCH A KAŽDOROČNĚ SE OPAKUJÍCÍCH AKCÍ ŠKOLNÍ DRUŽINY:

-zahajujeme školní rok a vítáme prváky ve školní družině

-drakiáda

-kuličkiáda

-vánoční besídka

-pohádkový karneval

-dětský den- sportovní odpoledne

-Noc sAndersenem (projekt-Kniha je náš kamarád)

-recitační soutěž (hrajeme si na básníky)

-Carusošou (pěvecká soutěž)

-Diskotéka (taneční soutěž)

-projekt Lesní čarování (environmentální činnost)

-zahradní opékání buřtíků- rozloučení se školním rokem

-tematický výlet (vánoční, velikonoční)

-návštěva divadla

-účast na akcích pořádaných MÚ Prahy 13 (výstavy, Bezpečná 13 apod.)

-návštěva Výcvikového střediska asistenčních psů vJinonicích

-návštěva Stanice přírodovědců

ZÁVĚR:

Plány mohou mít různý charakter. Celoroční plán může být monotematický, v němž si zvolíme určitý námět, který postupně zpracováváme zrůzných hledisek, např. zaměřený na rozvoj osobnosti, multikulturní poznávání, nebo se můžeme věnovat knížkám. Celoroční projekt však může být dost svazující, jednostranný a zároveň málo upřesňující. Více se nám osvědčilo, když jsme vybrali různá témata pro jednotlivé měsíce. Tudíž měsíční, příp. týdenní plány upřesňují podle našich zkušeností přehledněji, čím se budou jednotlivá oddělení zabývat konkrétně. Mimoto vždy probíhá několik dalších společných akcí pod patronací konkrétních vychovatelek, ale základ práce je vjednotlivých odděleních, kde záleží na věku dětí a na nápaditosti vychovatelky, jak se stanoveným tématem naloží.

 

Bc. Lýdia Baráková

vedoucí vychovatelka

aktualizováno 7. 02. 2024

 

We use cookies
Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Pro správný běh prosím povolte používání cookies.
Ok