S kamarády o kamarádství
Jsou témata, o kterých si učitel i děti v hodině angličtiny popovídají opravdu s chutí. Když se v Mohylce na angličtinu sejde parta kamarádů ze 3. třídy, otevřou učebnici a zjistí, že nová lekce se jmenuje FRIENDS, mají z toho nefalšovanou radost. Jak si procvičit slovesné tvary IS a ARE nebo podstatná jména v jednotném a množném čísle? Pojďme si povídat o tom, kdo jsou naši kamarádi. „My friend is…“ „My friends are…“ Nikdo neváhá a každý své kamarády vyjmenuje. Mohli bychom si povídat také o tom, jací naši kamarádi jsou. Učebnice nabízí různá přídavná jména: STRONG, TALL, SHORT, SPORTY… To však není všechno, kamarádství přece většinou nestojí na tom, jestli je ten druhý vysoké či nízké postavy. A tak se se třeťáky scházíme v kruhu okolo obrázků, které nám slovní zásobu rozšíří. Obrázek dítěte, které se dělí o své melouny s ostatními, má nápis GENEROSITY (štědrost). K obrázku dítěte, které pomáhá bábince s těžkou nákupní taškou, patří nápis HELPFULNESS (ochota). A takových karet tu máme celou kupu. Co obrázek, to příběh, který o někom prozrazuje, jaký je. Až o svých kamarádech budeme vyprávět v anglických větách, budeme potřebovat přídavná jména. Ta tu na nás na menších papírcích čekají také. Bereme jeden po druhém, čteme slova „generous“, „helpful“ a mnoho dalších, pro děti není těžké je přiřadit k obrázkům s anglickými názvy ctností. Potom se pozornost žáků přenese od obrázků na kartách ke vzpomínkám, co zažili se svými kamarády. Jsou to také příběhy, které napovídají, jací jejich kamarádi jsou. Teď je ten pravý okamžik pustit se do psaní anglických vět o kamarádech. „My friend is Maxík. He is kind, friendly, generous, hard working, careful and helpful.“ Každý odchází z vyučovací hodiny s tím, že ví nejen to, kdo je jeho kamarád, ale také, proč je pro něj jeho kamarád tak cenný a důležitý.