Učíme se o barvách, poznáváme sami sebe

 

Začíná barevný podzim, pravý čas učit se se třeťáky o anglických názvech barev. Minulou vyučovací hodinu už jsme se navzájem představili a pamatujeme si nejen svá jména, ale i neobyčejné historky, které se při úvodní hodině udály. Třeba příběh kluka, kterému můžeme říkat Ondra. „Tebe já už znám,“ usmála se paní učitelka na Ondru a jeho spolužák k tomu iniciativně doplnil: „To je jasné, že si tě už pamatuje, ty jsi přece zlobivej!“ A tak společné zážitky této angličtinové skupinky začínají vyprávěním o tom, jak někteří lidé rádi dávají druhým „nálepky“, třeba „hodný žák“ nebo „zlobivec“, ale do našich hodin takové nálepky patřit nebudou.
 
Učíme se o barvách a sedíme v kroužku okolo obrázku barevné zahrady. Květiny, listy, plot i konev na zalévání dostávají svou papírovou šipku s anglickým názvem barvy. Děti dostávají chuť pustit se do barevného zahradničení na vlastní zahrádce, tak si prohlížejí nabídku obrázků, vybírají, který je jim nejsympatičtější, a pouštějí se do výroby vlastních šipek s anglickými názvy barev. Ondra si na své místo přináší obrázek kluka, který evidentně prožívá krásné pocity z toho, že dokázal vylézt na vysoký kopec. Šipek s názvy barev přibývá, až jsou obrázky popisků plné a můžeme si je navzájem představit. A prohlížíme si nejen ty šipky, které děti pečlivě popsaly. Díváme se také na anglické názvy obrázků, Ondrův se jmenuje PRIDE, tedy hrdost. „Dobrá práce, Ondro,“ může si vyslechnout od paní učitelky, „názvy barev máš bez chyby, pracoval jsi pilně a soustředěně, můžeš na sebe být hrdý jako ten kluk z obrázku. Já jsem na tebe také hrdá.“
 
Děti se zájmem objevují významy ostatních anglických názvů obrázků, se kterými pracovaly. Skončí naše práce s obrázky tady? Kdepak! Když teď víme, jak se který jmenuje, zkusíme si každý znovu vybrat „ten svůj“. Někdo se vrací „na místo činu“ a usedá k obrázku, se kterým pracoval od začátku. Vnímavá dívenka znovu zakotvila u obrázku vrby, jejíž větve stíní citlivé naslouchání dítěte dítěti s nápisem SENSITIVITY – citlivost. Obrázek dětí, které se navzájem vedou přes lávku, s nápisem TRUST (důvěra), jako by napovídal, že se k němu posadí víc dětí: to jsou ty kámošky, které si ve třídě chtějí důvěřovat. A Ondra? Tomu padl do noty obrázek dítěte, které v zimě nosí zvířatům jídlo do krmítka: CARING, starostlivost. Má pravdu, když mu nikdo nemotá hlavu nálepkováním, patří ke starostlivým pomocníkům, kteří rádi pomohou s úklidem a nošením všech pomůcek ve třídě.
 
Můžeme svou barevnou hodinu spokojeně ukončit. Děti odcházející ze třídy určitě dobře umí anglické názvy barev, ale také nejméně jedno anglické slovíčko  navíc – název svého obrázku, který inspiruje a napovídá, kde se kdo v našem barvitém světě cítí sám sebou.
 
20240916_140328-1024x786.jpg20240912_082919-768x1024.jpg20240912_084208-1024x768.jpg20240912_112214-1024x768.jpg20240912_113137-1024x768.jpg20240912_113228-1024x768.jpg20240916_140152-1024x751.jpg20240916_140217-1024x761.jpg20240916_140246-1024x771.jpg20240916_140306-1024x780.jpg