Angličtina pro gurmány
K osvědčeným metodám, jak v dětech probudit chuť používat angličtinu, patří v ZŠ Mohylová vaření podle anglických receptů, při kterém žáky motivuje chuť na dobré jídlo. Práce s receptem na kanadské lívance s javorovým sirupem nám poskytla hned několik příležitostí objevovat zajímavosti ze světa jazykovědy i kuchařů. Nejprve jsme se seznamovali s anglickými názvy kuchyňského nádobí a náčiní, žáky zaujalo, že nemohou všechna slovní spojení překládat doslova, protože například table spoon není v češtině „stolní lžíce“, ale „polévková lžíce“. Následovala jména surovin a činností, které jsou spojené s vařením. Když si děti přečetly jednotlivé anglické věty, jak mají při výrobě lívanců postupovat, měly se zamyslet, co všechno by z popsaného postupu zvládly samy udělat, a s pomocí tvarů slovesa CAN recept převyprávěly i s informacemi, co dokážou a co ne. Někdo si troufl na všechno, některé děti měly obavu z používání oleje na rozpálené pánvičce, ale gramatiku se slovesem CAN si při tom procvičili všichni. Míchání těsta a pečení lívanců pro žáky i učitele představovalo doslova sladkou tečku za velkým kusem práce, který jsme v angličtině díky práci s receptem udělali.