Stavět, tvořit, psát a mluvit
Celý loňský rok jsme se se třeťáky v angličtině učili nejen nová slovíčka, ale také o stavbě věty. Postavit každé slovíčko na správné místo, prohodit pořadí podmětu a přísudku v otázce, to vše je velké umění, ale také velká dřina. Krásné počasí nám dalo příležitost, abychom si učivo loňského školního roku procvičili a na vlastní kůži se přesvědčili, že stavba čehokoliv vyžaduje mix pevných pravidel a radostné tvořivosti. Žáci dostali v okolí školy vyhrazené místo, na kterém stavěli z vlastnoručně nasbíraných přírodnin různé budovy. Fantazie se dostala ke slovu, a tak mezi keři vyrostly nejen domečky se zahrádkami, ale také nákupní centrum s parkovištěm a sochou, aquapark s několika bazény a dokonce stezka v korunách stromů. Každá konstrukce potřebovala dobrý základ z kamenů a větviček, aby ostatní doplňky z listů, trávy a květin držely na svém místě. A totéž platí i o anglických větách, které děti o svých výtvorech vymýšlely. Začneme THERE IS a název jedné věci nebo THERE ARE a název více věcí, ostatní informace můžeme připojit pak. Stavitelská tvůrčí atmosféra se přelila z vymýšlení originálních konstrukcí ke zjišťování nových slovíček: Jak se řekne stožár? Střecha? Stéblo? Klásek? Vor? Cože, „vor“ se řekne „raft“? A děti žasnou, že to nové anglické slovíčko už dávno znají z češtiny. Stavby rostou, vět přibývá, děti píšou i mluví. Je to tak trochu před-ochutnávka prázdnin, ale odnášíme si z ní víc poznatků z angličtiny, než kdybychom se učili v lavicích.