Landart: Krajina v parku a krajina v duši
Příběh LANDARTového dne je pro děti ze 3. B příběhem složeným z mnoha příběhů, podobně jako se výsledné umělecké LANDARTové dílo skládá z mnoha drobných a různě barevných přírodnin. První příběhy spojené s naším LANDARTovým tvořením začínají mnoho týdnů před naším LANDARTOVým dnem, protože jsme v celé škole začali s předstihem shromažďovat sušené růže, levandule a další květiny. A každá z těchto květin v sobě skrývá příběh o tom, zda ji někdo z nás dostal k narozeninám, za vedení kroužku, nebo zda jsme si ji vypěstovali na své zahrádce.
Přicházíme do Centrálního parku a ke svým zásobám sušených květin připojujeme další přírodniny, které nám okolní krajina štědře nabízí: lipové květy, javorové nosy, bílý jetel, růžové svlačce… „Náš“ strom se mění v kytici, když mu ke kmeni vážeme růže, a děti po skupinách vyrážejí za dalšími úkoly, bez kterých by umělecké dílo okolo stromu nevzniklo. Holky pobíhají okolo meandrů potůčku, sbírají do papírových tašek další přírodniny a evidentně je to baví, protože při tom zvládají i tančit a skákat, prostě zhmotněné NADŠENÍ. Okolo stromu si děti podávají přírodniny, aby společnými silami vytvořily obrys srdce, je to fajn parta, s jakou se dá zažít POSPOLITOST. Přírodnin není nikdy dost, odvážlivce láká ZVÍDAVOST na vzdálenější louky, aby mezi stébly trávy vypátrali další druhy rostlin do našeho landartového srdce. Další materiál může poskytnout také ulomená větev plná uschlých listů, ale bude to pěkný zápřah, všechny je otrhat, děti to naštěstí neodradilo a už okolo větve sedí celá skupina borců, jejichž PRACOVITOST listy očeše překvapivou rychlostí. Dají se při zdobení stromu použít i bodláky? Proč by ne! Fantazie a TVOŘIVOST mají slovo… a naše 3D mozaika z přírodnin je hotová!
Je radost setkat se společně kolem společného výtvoru, uprostřed krajiny parku si vyprávíme své zážitky a objevujeme tak krajinu své duše. Znovu se setkáváme s nadšením, pospolitostí, zvídavostí, pracovitostí a tvořivostí. A máme je také na obrázcích, jenže s anglickými názvy. Co je na kterém? Pojďte hádat! Položte název toho, co jste dnes zažili, na obrázek podobné zkušenosti. „Já jsem dnes zažil nadšení, že jsem přeskočil potůček. A předtím jsem byl zvědavý, jestli to dokážu…“ ozývá se bezděky mezi dětmi, když pokládají lístečky k obrázkům. Je to jasné, i naše vnitřní krajiny jsou plné barev a zážitků. Poznali jsme LANDART jako umění v krajině, jako umění trávit spolu v krajině čas, jako umění objevovat krajinu, která se rozprostírá v nás.