Čeho si rodiče a žáci cení na naší škole,
aneb proč k nám rodiče dávají své děti.
Zeptali jsme se rodičů i dětí, co se jim ve škole líbí, čeho si cení. Přinášíme zde výběr z odpovědí:
„Líbí se mi, že naše škola je malá“ (Dominik 5. třída) V naší menší škole je na každého vidět a každý vidí na všechny. K dětem lze přistupovat individuálněji a pomáhat jim v rozvoji a zároveň lze lépe předcházet negativním jevům (šikana atd.)
„Moc se mi líbí, že máme svý páťáky“ (Terezka 1. třída) Inspirováni samotnými žáky jsme ve škole zavedli systém „patronů prvňáčků“, nebo-li „Projekt bezpečí pro prvňáčky“. Aby se prvňáčci ve škole nemohli cítit „ztraceni“ a jako ti „nejmenší“, adoptuje si tak každého prvňáčka jeden žák z páté třídy. Ten ho uvádí do života ve škole a má nad ním svůj patronát. Funkci „patronů“ si pochvalují jak samotní prvňáčci, tak i žáci pátých ročníků, ale i učitelé a rodiče. „Páťáci“ se totiž učí přebírat odpovědnost za mladší a být jim ochranou a oporou.
„Baví mě pondělní setkávání s ředitelkou“ (Jakub 3. třída) Každé pondělí se všichni žáci ráno setkávají s paní ředitelkou (bez přítomnosti třídních učitelů). Na setkávání probíhá oboustranná komunikace o důležitých otázkách, o životě ve škole atd. Děti se mají možnost neformálně vyjadřovat a i diskutovat o běhu školy.
„Jsem ráda, že si ráno ve třídě povídáme“ (Jana 3. třída) V každé třídě většinou vyučování začíná „ranním kroužkem“ na koberci a polštářích, kde se děti mohou vypovídat z toho, s čím do školy přišly. Vnímáme to jako dobrý ventil, kdy děti mohou cíleně povídat o tom, co je pro ně důležité a nemusejí se s tím pak zabývat při vyučování.
„Moc se mi líbilo to rozloučení s námi páťáky, že jsme ze školy prostě jen tak nevyšuměli“ (Marie, končící žákyně 5. třídy) Velmi se nám ve škole osvědčilo „Loučení s páťáky“. Jde o závěrečnou zahradní slavnost, kdy je každý páťák slavnostně ostužkován a vyslán k dalšímu studiu. Žáci tak ze školy jen tak „nevyšumí“, slavnostně a důstojně uzavřou jednu kapitolu svého života a vydají se dále. Tato slavnost je opakovaně kladně hodnocena všemi zúčastněnými stranami (žáky, rodiči, prarodiči, učiteli...).
„Baví mě hlášení do rozhlasu“ (Jana 4. třída) Každý z našich žáků má pravidelně prostor učit se veřejnému projevu i skrze školní rozhlas. V součinnosti s třídní učitelkou a rodiči si dítě připraví své krátké hlášení do školního rozhlasu. Děti se učí krátkému a srozumitelnému projevu a hlášení si pochvalují i rodiče, kteří vidí, že dítě se učí všestranné komunikaci.
„Jsem ráda, že se moje dítě dostalo na dobré osmileté gymnázium“ (Matka bývalého žáka Dominika) Žáci naší školy mají poměrně vysokou úspěšnost u přijímacích zkoušek na osmiletá gymnázia.
„Velmi našemu dítěti (prvňáčkovi) prospělo, že jsme školu mohli oba poznat předem“ (Maminka prvňáčka Standy) V naší škole jsme jako první v okolí před mnoha lety zavedli tzv. „Školičku“, tedy několikatýdenní přípravný program pro ev. budoucí prvňáčky. Budoucí žáci a jejich rodiče si mohou školu předem „ochutnat“, seznámit se s prostředím školy a do první třídy se tak většinou již nebojí.
„Náš syn se ve škole naučil skvěle plavat - lépe než děti kamarádek z jiných škol.“ (Maminka Hana) V naší škole máme menší tělocvičnu. Proto, pokud to počasí dovolí, tráví děti tělocvik venku – na čerstvém vzduchu. A zároveň klademe v rámci tělesné výchovy vyšší důraz na výuku plavání.
„Velmi na škole oceňuji nabídku kroužků“ (Maminka Lucie) V naší škole kroužky organizujeme tak „trochu jinak“. Nenutíme platit rodiče vysoké sumy za (mnohdy nekvalitní) kroužky, které zajišťují různé agentury zvnějšku. Ve spolupráci s Radou rodičů vedou kroužky v naší škole (kromě některých učitelů) i rodiče, kteří to dělají s nadšením, zápalem a jen za nutné náklady.
„Moje děti pravidelně a rády jezdí se školou na tábor“ (Maminka Petra) V součinnosti s některými rodiči pořádáme již mnoho let letní tábor, o který je stále mezi dětmi velký zájem.
„Líbí se mi, že škola organizuje různé akce pro veřejnost, a že se na tom můžeme s dětmi podílet.“ (Maminka Jana) Škola pořádá předvánoční, velikonoční akce, na kterých se podílejí jak učitelé, tak i žáci a rodiče. Takováto spolupráce přispívá m.j. i k vzájemnému poznávání.
"Jsem ráda, že vyučování začínáme až v 8:30!" (Lucka) Za souhlasu většiny rodičů jsme se rozhodli začínat vyučování až v 8:30 hod. Lépe to vyhovuje jak rodičům, tak i dětem. A pro ty děti, jejichž rodiče je potřebují do školy dovést dříve, je ráno otevřená školní družina.
Přednosti naší školy
Nabízíme Vám zde několik pohledů na přednosti a výhody naší školy:
-
Malá škola v poklidné čtvrti Naše základní škola je umístěna uprostřed zeleně v klidném prostředí městské části Praha 13. Navíc patří k malým školám (v obvodu Prahy 13 je dokonce nejmenší). Nabízí tak přednosti a výhody malé školy.
-
Dopravní dostupnost školy, která ale není u hlavní silniční tepny
Naše škola odpovídá dopravní dostupností a časovou blízkostí centra Prahy městské škole se všemi jejími výhodami (velké možnosti dostupného mimoškolního vyžití…). Škola se ale nachází ve slepé ulici, kterou dál neprojíždí žádná auta.
-
Neanonymní prostředí Výhody naší malé školy jsou nasnadě: na každého je vidět a každý vidí na všechny, což současně s rozsáhlými možnostmi aktivního trávení volného času napomáhá rozvoji každého jednotlivce a účinně zabraňuje sociálně - patologickým jevům (šikana, rozličné druhy závislostí atd.).
-
Individuální přístup Při nižším počtu dětí ve škole lze uplatňovat skutečně individuální přístup. Výsledkem je na jednu stranu kvalitní péče jak o žáky nadané, tak i o žáky se specifickými poruchami učení a zároveň možnost neochuzovat ostatní.
-
Úspěšnost u přijímacích zkoušek Naši žáci vykazují vysokou úspěšnost u přijímacích zkoušek na osmiletá gymnázia.
-
Pedagogický sbor Velkou výhodou naší menší školy je „přehledný“, zkušený a stabilní pedagogický sbor, který se neustále vzdělává a rozšiřuje své znalosti.
-
Výchovné poradenství Na vysoké úrovni je u nás výchovné poradenství, těžící i z toho, že naše škola není obrovskou a nepřehlednou sídlištní školou. Výchovnou poradkyní na naší škole je paní ředitelka, v jejímž jednání se spojuje dovednost jednat s rodiči a dětmi, vstřícnost, empatie a zkušenosti.
-
Vybavení školy Vedení školy v rámci svých možností vylepšuje vybavení školy novými učebními pomůckami, nábytkem, sportovním náčiním. V nejnovější době bylo rozsáhle investováno do zahrady, sportovní plochy a zahradního amfiteátru.
-
Metody výuky Snažíme se volit takové metody, abychom výuku individualizovali a respektovali osobní tempo a úroveň znalostí, abychom dali prostor dětem nadaným i dětem z určitého pohledu hendikepovaným.
-
Komunikace Velkou pozornost věnujeme komunikaci žák - škola - rodiče. Proto nám v případě zájmu o další informace neváhejte zatelefonovat, napsat e-mail či dopis, nebo nejlépe sjednejte si s námi osobní návštěvu. Více se o „filozofii“ naší školy dozvíte v sekci webu „Základní kameny“.
|